Kan ik een split unit airco op zolder aansluiten, waarbij de buitenunit op een schuin dak met dakpannen bevestigd wordt?

Op zolder heb ik een opening in het dak zitten die gebruikt werd voor de wasdroger. Kan ik deze opening gebruiken de afvoer van een airco naar buiten te begeleiden? En vooral, kan dan op de buitenkant, op de dakpannen de buitenunit van de airco gemonteerd worden? Het gaat dan bv om de Tronix AC-TRSP-2.7.

Toegevoegd na 9 uur:
de zolder is ongeveer 45 m3. Is een mobiele airco dan misschien een optie? De boel isoleren lijkt me ook wel prijzig..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

U bent vandaag al de 3e met dit probleem op GV :-)
Een airco is natuurlijk luxe maar is duur in aanschaf en prijzig in verbruik.
Al bij al zal isoleren beterkoop zijn ook met het vooruitzicht op de winter.
Beter is het een ventilo te pplaatsen en de warme lucht af te voeren door die opening.
Kost maar € 35, geluidsniveau 24 dB, verbruik 12,5 W.
Snelheidsregelaar in serie zetten geeft lager kosten en minder geluid. Te koop in een electronica winkel. Zie bijlage.
PS: uw binnenunit zal u zeker hoger moeten kunnen laatsen dan dat gat want de condensafvoer gaar mee met de leidingen naar buiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit hoeft helemaal niet, die ventilo is om tijdens de zomer de overtollige warmte af te voeren tot een comfortabel niveau.
Die isolatie is eerder om die warmte in de winter te benutten als verwarming en zo kosten op het stoken te besparen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die kosten kan u inderdaad vermijden, wel voor zorgen dat u verse luchttoevoer heeft van beneden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, ventilo in de afkorting van ventilator.
Die zal dus de hete lucht uit uw ruimte naar buiten blazen.
Als u eens op de link klikt die ik in mijn eerste antwoord meegaf zal u goed zien wat het is en wat het doet.
Er zal dus verse lucht in de plaats moeten kunnen komen.
Dit is dan best zo fris mogelijke lucht.
Ik bedoel daarmee dat de lucht die binnen komt van bv een lager gelegen ruimte ook niet bloedheet mag zijn want anders heeft het geen nut.

Andere antwoorden (1)

Ja het kan. Gewoon met een paar steunen. Voor 130,- Maar ik vind het persoonlijk erg lelijk. Heel erg lelijk. En met de energieprijzen van tegenwoordig waait je het geld vanzelf uit je portemonnee. Ik zou eerst goed isoleren, mocht dat het probleem zijn.